Social media gebruik Nederland in 2016

Qua gebruikers is de bekende berichtendienst WhatsApp het grootste social media platform van Nederland. Niet kort daarachter komt Facebook. Het gebruik van Facebook zit nog steeds in de lift. Met name vijfenzestigplussers maken steeds meer gebruik van Facebook. Ook Instagram hoort bij de grootste platformen van het land, met inmiddels meer dan 900.000 gebruikers is het Twitter voorbijgestreefd.

Het totale aantal gebruikers van social media in Nederland is net als in de voorgaande jaren weer iets toegenomen. Ongeveer negen van de tien Nederlanders is actief op social media. Op dit moment zijn de vijf grootste platforms: WhatsApp (9,8 miljoen), Facebook (9,6 miljoen), Youtube (7,2 miljoen), LinkedIn (4,2 miljoen) en Google+(3,6 miljoen).

Facebook groeit dus onder ouderen. Onder tachtigplussers is er een toename te zien van 52 procent. Hier valt ook nog de meeste winst te behalen voor het medium. Onder jongeren nam het gebruik minimaal toe en de verwachting is dat er weinig groei meer mogelijk is. Van de 9,6 miljoen Nederlanders gebruikt 6,8 miljoen Facebook dagelijks.

Het gebruik van Twitter daalt al jaren, maar voor het eerst sinds een paar jaar niet meer zo hard. De ouderen zijn het die ervoor zorgen dat Twitter nog enigszins positief naar de jaarcijfers kan kijken. Het gebruik onder jongen neemt al lang af, maar door de stijging onder ouderen blijft deze daling beperkt tot 3% ten opzichte van 2015.

Naast al het social media geweld mogen de traditionele media natuurlijk ook niet vergeten worden. Wat te denken van de ouderwetse krant of een middag naar de radio luisteren. Met de komst van internet radio is het mogelijk om naar elke zender te luisteren die je maar wilt. Natuurlijk kunnen de bekende stations worden beluisterd zoals 538, 3FM en Qmusic. Maar als je een keer zin hebt in Russische muziek schakel je net zo makkelijk over naar radio dacha.

Dit bericht is geplaatst in Entertainment en Muziek. Bookmark de permalink.