Supplementen en sporten

Veel sporters nemen shakes met extra veel eiwit en verschillende supplementen als aanvulling op hun sportvoeding.  Toch zijn deze extra’s vaak overbodig. Als je je voedingspatroon aanpast aan de schijf van vijf, krijg je in principe voldoende en ook gelijk de juiste voedingsstoffen binnen. Van de meeste voedingssupplementen is er bovendien geen bewijs van hoe goed deze werken. Toch bespreekt dit artikel een aantal van de meest gebruikte supplementen door sporters.

 

Vitamine C

Hoewel vitamine c geen invloed heeft op je sportprestaties, zijn we wel veel sporters die het gebruiken. Dit supplement heeft namelijk wel een positief effect op je immuunsysteem. Een goede dosis vitamine c is ongeveer 200 miligram.

 

Creatine

Veel sporters gebruiken creatine om beter te presteren tijdens bijvoorbeeld gewichtheffen, sprinten of andere kortdurende inspanningen met interval. De creatine geeft je spieren een extra energievoorraad. Omdat de hoeveelheid vocht in het lichaam door creatine toeneemt, is een veelvoorkomende bijwerking gewichtstoename. Hoewel veel sporters het gebruiken, heeft creatine bij een derde van de mensen geen effect.

 

Visolie

Dit kan voor veel sporters een belangrijke rol spelen. Door het gebruik van visolie herstellen je spieren namelijk sneller na het sporten. Dit gebeurt door de vetzuren die zich in de visolie bevinden. Er is bekend dat omega-3 een positief effect heeft op het herstel van de spieren, maar niet dat het ook direct de sportprestaties beïnvloedt.

 

Sarms

Sarms zijn relatief nieuw in de sportwereld. Deze supplementen worden ook wel gezien als de verbeterde versie van anabolen. In principe geven deze supplementen je hetzelfde effect, maar dan zonder de nare bijeffecten. Zo krijg je wel extreem snel resultaat te zien van al jouw inspanningen in de sportschool, maar krijg je geen last van haaruitval of je prostaat. Het is dus veel veiliger en werkt minstens net zo effectief. De ideale vervanger dus!