Tot rust komen

Op een dood gewone dag zoals we die tegenwoordig kennen, komt er veel op je af. Dit geldt voor dagen die je op je werk of op je school door brengt, maar ook voor dagen de je thuis hebt gespendeerd. Veel mensen beginnen hun dag met sociale media. Ze scrollen door de berichten op Facebook en de foto’s op Instagram. Daarna zoeken ze nog even het nieuws op of kijken ze een filmpje op YouTube. Maar wanneer je tijdens het wakker worden al op je telefoon zit, zorgt dat voor een onrustig gevoel. Je bent je bewust van wat andere mensen aan het doen zijn, wat hun bezig houdt en hun dagelijkse bezigheden. Maar allemaal wel op een perfecte manier met een foto van precies de goede hoek en met het juiste licht. Logisch gevolg hiervan is dat je jezelf daarmee gaat vergelijken terwijl dit geen realistisch beeld van de werkelijkheid is. Helaas zorgt dit voor onzeker en onvrede. Vooral als je een HSP bent, zal je merken dat dit veel invloed op gesteldheid heeft. Wanneer je een hoogsensitief persoon bent, is het van belang dat je een rustige ochtend voor jezelf creëert waardoor je een goede basis voor de dag bouwt. Wanneer je HSP bent, komen prikkels en details van de buitenwereld harder binnen. Je neemt ook meer waar qua beelden, geluiden, geuren en indrukken. Al deze informatie wordt geanalyseerd door je brein, wordt daarna verwerkt en ook nog een opgeslagen. Dit kost allemaal tijd en energie waardoor opladen nodig is. Door bewust tijd te nemen om tot rust te komen, kun je beter functioneren en zal je je beter voelen. Probeer eens een tijdje te mediteren. Dit doe je heel gemakkelijk door even te gaan zitten, je ogen te sluiten en bewust adem te halen. Het doel is om te spanning en stress die je in je lichaam voelt los te laten.